Nový magazín o VPN a internetové bezpečnosti.

V Británii výrazně roste počet nehod na silnicích s limitem 32 km/h

V nedávné době jsme přinesli článek s názvem Má povinnost bezpečnostních pásů pozitivní efekt?, kde byli mnozí z Vás nemile překvapeni, jak taková, na první pohled dobrá regulace, způsobila větší škody než užitku. V tomto článku se podíváme na regulaci rychlosti na silnici. Má i tato regulace negativní efekt?

Článek vyšel na auto.cz, jehož zdrojem je autoexpress.co.uk:

Třicítka je ve jménu bezpečnosti nová oblíbená rychlost samozvaných dopravních expertů, silnice s takovým omezením máme nově i v Praze. Jenže v Británii na třicítce přibývá počet zraněných.

Austrálie se v nedávné době vrátila k neomezené rychlosti na dálnici, protože při zavedení limitu 130 km/h stoupla nehodovost. Rovněž v Dánsku při zvýšení limitu zjistili, že takovýto krok neznamená nárůst počtu nehod, ba naopak. To jsou jen některé z příkladů, které dokazují, že nižší rychlost automaticky neznamená více bezpečí.

Bohužel, málo kdo se z těchto statistik dokáže poučit a tak i v Praze vznikají zóny s maximální rychlostí 30 km/h, samozřejmě ve jménu zvýšení bezpečnosti, ačkoliv možných faktorů ovlivňujících zavádění podobných omezení může být více, zejména co se financí a snahy dostat automobily z ulic týče. To by však reálně nemuselo dopadnout dobře, protože v Británii na silnicích s limitem 20 mil za hodinu (32 km/h) výrazně roste nehodovost, a to až o 26% u vážných nehod a 17% u těch lehkých ve srovnání s minulým rokem. Hovoří o tom zpráva britského IAM, což je zkratka pro Institut of Advanced Motorists, tedy Institut pokročilých motoristů. Přitom vážných zranění v těchto zónách přibylo až o alarmujících 29%!

Paradoxně silnice s limitem 30 mil za hodinu (48 km/h) vykazují méně nehod, a to o 9 respektive 5%. I na čtyřicítce (64 km/h) nehodovost klesla. Otázkou tak zůstává, jestli třicítka nepřináší spíše falešný počet bezpečí chodcům a cyklistům, kteří tak silnici považují pomalu za svou. I samotné IAM nyní vyzývá, aby se přehodnotil pohled na třicítku ve městech. I když silnic s takovýmto limitem přibývá, je nárůst nehodovosti neúměrný.

—–

Jak tedy z článku vyplývá, regulace rychlosti na silnici způsobuje více nehod stejně jako povinnost bezpečnostních pásů. Až budete příště volat po regulaci v dopravě, vzpomeňte si na tato fakta. Možná Vám i začne dávat smysl tvrzení, že cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Na první pohled se sice domníváme, že regulace dopravy vytváří bezpečnější prostředí, ale realita nám ukazuje, že více bezpečí získáme, pokud budeme dopravu regulovat méně.

Přečtěte si také články:

1) Proč neregulovat zbraně

2) Proč neregulovat minimální mzdu

3) Tisíce let regulací

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *