Nový magazín o VPN a internetové bezpečnosti.

Špatný trend českého školství

Včera poslanci schválili povinný rok ve školce, povinnou maturitu z matematiky a sjednocení přijímacích zkoušek na střední školy. Všechny tyto novinky tvrdě odsuzuji.

Povinný rok ve školce

Osobně jsem strávil ve školce 3 měsíce a jsem za to svým rodičům velice vděčný, že mi poskytli už tak v malém věku svobodu volby. Zároveň bych měl být i vděčný vládě Václava Klause, že v té době nevymýšlela takové socialistické hlouposti a naopak se hodně liberalizovalo.

Tímto rokem předškolní docházky se pobyt ve školním systému prodloužil povinně na celé desetiletí. Není to ekonomické, protože ten rok navíc ponese na bedrech daňový poplatník, tudíž to snižuje ekonomickou svobodu a rozhodně to snižuje i osobní svobodu v naší zemi. Rodičům i dětem se snížilo právo rozhodovat o tom, co bude hlavní náplní 1 roku před první třídou. Namísto toho, abychom nechali růst nejrůznější alternativní možnosti vzdělávání, tak skrz vládní moc plánujeme mladým lidem jejich život.

Škola

Povinná maturita z matematiky

Nejsem od toho, abych soudil, jestli je matematika dobrá nebo špatná. Z mé osobní zkušenosti je to něco velice nudného, nepraktického a náročného. Určitě by alespoň z části mohlo matematiku nahradit programování, které má alespoň ihned uplatnění na trhu práce.

I kdyby byla povinná matematika skutečně dobrá pro většinu – ti co jdou studovat ekonomické a technické obory, ale v případě dobrovolnosti se tolik matematice nevěnují, tak nesmíme zapomínat na ty ostatní lidi. Pokud se někdo na gymnáziu rozhodne, že chce studovat politologii nebo filozofii, tak je přece úplně kontraproduktivní takového člověka nutit do matematiky.

Měli bychom bojovat o to, aby celá maturitní zkouška byla složena z povinně volitelných předmětů a člověk si ji složil dle svého profilu. Žádný předmět by neměl být povinný. Tím, že přidáváme povinnou matematiku, tak jdeme přesně opačným trendem, který zbytečně některým lidem zkomplikuje život.

Sjednocení přijímacích zkoušek na střední školy

Stejně jako je hloupost jednotná státní maturita, tak je hloupost sjednocení přijímacích zkoušek. Měli bychom usilovat o pestrost středních škol, kde si budou školy dělat jak přijímací, tak maturitní zkoušky zcela individuálně. Za tyto školy musí mluvit výsledky jejich absolventů a nikoliv státní systém, který porovnává všechny studenty podle jednoho měřítka. Je to zcela proti svobodě školství a jeho dalšímu rozvoji.

Socialistické myšlení v Česku

Tyto 3 nové problémy ve školství jsou jen špička ledovce. České školství má samozřejmě spoustu dlouhodobějších problémů, za kterými vidím obecné socialistické myšlení v České republice.

Lidé se na sociálních sítích hádají, které předměty jsou dobré a které špatné. Ve vládě se hádají, co by se mělo přidat a co by se mělo odebrat, jak by se celý systém měl nastavit, tak aby byl co nejsprávnější.

Já říkám, nezasahujme do toho a nechme pracovat trh. Trh přinutí školy zavádět nové předměty, které dnešní doba potřebuje a odebírat ty zbytečné, které nemají reálné uplatnění a jen kradou čas mladým lidem. Trh vytvoří pestrou nabídku škol, kde si každý vybere to, co je vhodné zrovna pro jeho individuální osobnost.

Pokud oddělíme školství od státu a všechny školy budou soukromé, pak budou i cenové rozdíly mezi školami. Lidé si budou v Česku vzdělání více vážit, protože je to služba, za kterou se přímo platí. Budou také za své peníze požadovat adekvátní kvalitu. Chápu, že tento názor většina Čechů odsoudí, protože mají socialistické myšlení, ale je to jedna z mála cest, jak být konkurenceschopný národ, který bude bohatnout. Musíme změnit myšlení. Věřit v individualitu a osobní zodpovědnost, namísto spoléhání na státní špičky a jejich systémy.

Autorem článku je Ladislav Výsmek, autor projektu NEdaním.cz

Doporučuji také:
Ministerstvo školství vyhlašuje válku svobodě
Logan LaPante: O vzdělávacím systému a hackschoolingu
Vize svobodného školství od Petra Macha

3 komentáře


  1. // Odpovědět

    Pane,
    vaše úsudky jsou naprosto zcestné. Matematika je velmi potřebná v životě i pro člověka, který se dále věnuje studiu čehokoliv. Mínění, které máte vy, mají jen lidé, kteří nejsou schopni (nebo ochotni) se jí jakkoliv zabývat, tím pádem ji v životě nepoužijí a tvrdí, že to nemají zapotřebí. Otázkou je, zda dnešní učitelé jsou schopni matematiku učit tak, aby jí žáci byli schopni v životě použít.
    Programování je nástavbou matematiky. Ten, kdo nezná matematiku, nemůže úspěšně programovat, leda tak hopsající pajduláky, a to ještě jestli vůbec. Nevím proč píšete o matematice a programování, když evidentně obojími vůbec nerozumíte.


      1. // Odpovědět

        No, ale naprogramoval jste akorát ty poskakující pajduláky. To podle mne není program. Programy jsou určeny pro počítače, takže musí něco počítat, a počítat bez matematiky nelze. Napište mi, co vaše programy „dělají“.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *